Čo by ste povedali bežnému divákovi, ktorý by sa vás opýtal, prečo by mal pozerať v kine amatérske filmy, keď si môže pozrieť tie naozajstné, profesionálne?
Povedala by som mu, že ho to napríklad môže inšpirovať a motivovať k tomu, aby sa aj on vyjadril prostredníctvom filmu. Môže tiež v tých filmoch nájsť niečo iné v porovnaní s tým, čo vidí v bežných filmoch. Amatérske filmy sú odlišné, a to témami, spôsobom tvorby či technickým spracovaním. Často síce nemajú až takú vysokú umeleckú úroveň, ale majú zase niečo, čo v bežných filmoch nenájdete.
Čím sú iné? Čo je tou pridanou hodnotou?
Napríklad mnohí autori robia filmy o ľuďoch, ktorých si profesionálni filmári veľmi nevšímajú. Často ide o mapovanie svojho bezprostredného okolia – filmovým hrdinom sa teda nestane žiadna významná osobnosť, ale je ním často niekto z najbližšieho okolia, kto však môže byť niečím zaujímavý. Pre animované a hrané filmy zase platí, že sú voľnejšie v námetoch aj vo forme spracovania. Diváka to môže priviesť k tomu, že si povie, aha, veď niečo také by som mohol aj ja urobiť. Dnes je už technika taká dostupná, že si každý môže urobiť film o niečom, čo ho zaujíma.
Keďže amatérskym filmárom nejde o komerčný úspech, sú ich diela vďaka tomu slobodnejšie?
Áno, je to tak. Ešte by som chcela povedať, že pridanou hodnotou pre tvorcov týchto filmov je, že keď sa stretnú na podujatí, ako je CINEAMA, tak majú možnosť konfrontovať svoje filmy nielen s ostatnými, ale ich diela posudzujú okrem divákov aj odborníci, ktorí vedia zhodnotiť, čo je v nich dobré a čo nie.
Ako sú tieto filmy nakrúcané, keďže predpokladám, že ich rozpočty sú minimálne?
Niektorí do toho investujú menej, niektorí viac. Väčšinou ale točia na kameru, hoci v poslednom čase sa už používajú aj mobily.
https://www.youtube.com/watch?v=9OHT4-yYSKI
Aké žánre v amatérskom filme prevládajú? Tipol by som si, že v porovnaní s klasickým kinom nakrúcajú amatéri častejšie komédie a horory.
Áno, je to presne tak. Mnohokrát sa tiež nakrúcajú rôzne odkazy a paródie na známe filmy. Potom máme skupinu tvorcov, ktorí chcú byť predovšetkým inovatívni a skúšajú, čo ten film unesie. Tu je však riziko, či ten výsledok nakoniec unesie divák. U mnohých je veľmi prítomná snaha objavovať, skúšať, experimentovať.
Predpokladám, že väčšinou ide o kratšie filmy. Nakrúcajú amatéri aj celovečerné filmy?
Mali sme kedysi aj takéto filmy, ale veľká časová plocha je veľmi náročná na to, aby sa tvorcom podarilo udržať pozornosť diváka. Nie všetci sú takí zdatní, aby vedeli takúto veľkú časovú plochu pokryť. Aj preto sme stanovili v propozíciách CINEAMY, že maximálna dĺžka filmu je 20 minút, lebo to je z našej skúsenosti priestor, ktorý amatérski filmári ešte dokážu zvládnuť. Ak máme nejaký dlhší film, je to na porote, ktorá zváži, či dielo bude akceptovať alebo nie.
Ktoré témy najviac zaujímajú amatérskych filmárov?
Často sa v tých filmoch nedá ani dopátrať k nejakému príbehu, lebo hlavným cieľom filmára bolo vyskúšať si nejaký experiment. Inak je najčastejšou témou, samozrejme, láska a potom schopnosť alebo neschopnosť niekam sa zaradiť.
Stávajú sa niekedy z týchto amatérov profesionáli?
Áno, inklinujú k tomu a je viacero takých, ktorým sa to podarilo. Veľkým talentom slovenského filmu je napríklad Dominik György z Veľkého Krtíša, ktorý už teraz študuje film na FAMU v Prahe.
Aký má vlastne zmysel podporovať amatérskych filmárov?
Robíme to s cieľom podporovať rozumné trávenie voľného času. V tomto prípade sa to deje formou umeleckej tvorby, konkrétne nakrúcaním filmov.
Prvý júnový víkend sa začína festival amatérskeho filmu CINEAMA. Čím bude zaujímavý tento rok?
Ten model sa opakuje každý rok, budeme mať premietanie súťažných filmov, workshopy, rozborové semináre, premietneme najlepšie amatérske filmy z Čiech a taktiež zo svetovej súťaže UNICA.
Po toľkých amatérskych filmoch si možno rada pozriete aj nejaký klasický film. Akých režisérov máte rada?
Ťažko povedať, je veľa výborných režisérov. Medzi mojich obľúbencov určite patria Bergman, Fellini, Antonioni, Michalkov či Lars von Trier. Z českej kinematografie mám veľmi rada Miloša Formana a z tej našej by som spomenula Juraja Jakubiska.
Aký dobrý film ste v poslednom čase videli?
Určite by som všetkým odporučila pozrieť si slovensko-český film Učiteľka.
ROZHOVOR VIEDOL: Matej Vanoch
FOTOGRAFIE: Archív Národného osvetového centra