To, že súčasný systém vzdelávania nedokáže reagovať na aktuálne potreby spoločnosti, nie je žiadna novinka. Čoraz viac sa ukazuje, že ľudia, ktorí opúšťajú školy, nie sú dostatočne vybavení na zvládanie každodenných pracovných a životných situácií. Chýba im schopnosť tvorivo myslieť a riešiť problémy, nevzdávať sa, správne reagovať na nové situácie, vytrvalo prekonávať prekážky, kriticky myslieť a vyhodnocovať informácie. Všetky tieto zručnosti budú čoraz potrebnejšie.
Čo s tým? Odpovedí je viacero a jednou z nich je kompetenčný model založený na deviatich kompetenciách, z ktorých každá poskytuje určitý opis správania v každodenných situáciách. Ide o tieto kompetencie: odvaha, vytrvalosť, otvorenosť, analytické zručnosti, empatia, asertivita, nadšenie, predstavivosť a schopnosť sa rozvíjať.
Ich rozvoj umožňuje dosiahnutie uspokojivého výsledku v osobnom i profesionálnom živote. Každá jedna z nich je potrebná na to, aby sme dokázali svoj sen, nápad či myšlienku uviesť do praxe.
Ako tento model vznikol? Jednou z jeho historických inšpirácií je výskum Georgea Landa z roku 1968, v ktorom sa ukázalo, že 98 percent detí vo veku 4 až 5 rokov má predstavivosť rozvinutú na úrovni geniality. V dospelej populácii sú to len 2 percentá.
Predstavivosť je jedným z pilierov kreatívneho myslenia. Dodnes platí, že deti postupom času o tieto schopnosti prichádzajú predovšetkým vinou blokov, ktoré získavajú v rámci vzdelávacieho systému. Tento systém je stále z väčšej časti založený na pasívnom prijímaní informácií, a nie na rozvíjaní tvorivého potenciálu dieťaťa. Výsledkom je dospelý, ktorý nie je dosť flexibilný a nevie opustiť svoju komfortnú zónu.
Ak sa chcete dozvedieť o deviatich kompetenciách viac, odporúčame vám prečítať si článok Jindřicha Dohnala, ktorý vyšiel v časopise Firemní vzdělávání.
TEXT: Redakcia
FOTOGRAFIE: Unsplash