Moje umenie

Umelec sa nemôže báť zlyhania

Autorkou nového vizuálu súťaže Literárny Zvolen je grafická dizajnérka Bernadetta Erdélyiová. (FOTO: Archív Bernadetty Erdélyiovej)

„Najlepšie výsledky prídu vtedy, keď pracujem na témach, ktoré ma naozaj zaujímajú,“ hovorí grafická dizajnérka Bernadette Erdélyiová.

Bernadette Erdélyiová je študentkou grafického dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Zapojila sa do súťaže o vytvorenie vizuálnej identity Hviezdoslavovho Kubína 2021, v ktorej síce nezvíťazila, ale dostala možnosť navrhnúť vizuál súťaže Literárny Zvolen. Pri tvorbe vychádzala z práce určenej pre Hviezdoslavov Kubín, no finálny návrh upravila pre potreby literárnej súťaže. Vizuál pôsobí veľmi moderným a sviežim dojmom a zatiaľ sú naň veľmi pozitívne ohlasy.

Bernadette sa v minulosti aktívne zapájala do súťaže pre neprofesionálnych výtvarníkov Výtvarné spektrum, získala v nej dokonca viaceré ocenenia. Z účastníčky súťaže je dnes profesionálka  spolupracujúca s Národným osvetovým centrom, ktoré súťaže pre neprofesionálnych umelcov vyhlasuje.

Tento rok si vytvorila vizuálnu identitu pre súťaž Literárny Zvolen. Hráš sa v nej s textovosťou a fontmi, využívaš interpunkčné znamienka a defragmentuješ text. Vizuál vychádzal z návrhu, ktorý si rok predtým navrhla pre Hviezdoslavov Kubín. Čo ťa pri jeho tvorbe inšpirovalo?

Viaceré druhy písiem pre mňa symbolizujú rôznorodosť literatúry a ľudí, ktorí sa na súťaži zídu. Tento štýl mi pripadá hravý a zároveň v sebe nesie nádych retra – pripomína plagáty z 20. storočia, napríklad dadaistické, ktoré kombinovali rôzne písma.

Ako si spomínala, návrh vznikol najprv pre Hviezdoslavov Kubín, ale mám pocit, že na Literárny Zvolen sa hodí ešte viac.

Ako postupuješ pri tvorbe vizuálnej identity? Čo potrebuješ vedieť o „značke,“ pre ktorú ideš niečo vytvoriť?

V ideálnom prípade všetko. Pri tvorbe identity sa snažím nájsť niečo výnimočné, čo by charakterizovalo značku, nejaký príbeh či posolstvo. Vizuálna identita by mala odrážať charakter a komunikovať hodnoty. Takže určite potrebujem poznať ciele a hodnoty značky a to, akým spôsobom chce značka komunikovať.

Pred niekoľkými rokmi si sa zúčastňovala na súťaži Výtvarné spektrum, ktorej vyhlasovateľom a odborným garantom je Národné osvetové centrum, s ktorým teraz spolupracuješ. Dokonca si sa neraz umiestnila na popredných priečkach. Čo ti táto súťaž dala? Naučila si sa tam niečo, čo ťa posunulo v tvojej tvorbe?

Myslím si, že je to skvelá súťaž, keďže je určená pre amatérov. Bežne ľudia nemajú veľmi príležitosť vystaviť svoje diela, najmä ak je to len ich hobby. Bola to asi moja prvá výstava a musím povedať, že mi padlo veľmi dobre počuť chválu od iných. Vždy som mala akési vnútorné obavy a neistotu z prezentovania svojej práce iným ľuďom, takže s tým mi súťaž dosť pomohla.

Okrem toho je to veľmi obohacujúce vidieť tvorbu iných ľudí rôznych vekových kategórií.

Odporúčala by si neprofesionálnym umelcom, aby sa zapájali do takýchto súťaží?  

Určite áno. Je to dobrá príležitosť prezentovať svoju tvorbu širokej verejnosti. Mne sa dokonca stalo, že sa našiel záujemca o kúpu môjho diela. Môže to byť dobrý štart do ďalšej kariéry.

Odporúčam to však aj tým, ktorí berú umenie len ako svoj koníček. Môže im to dodať motiváciu aj inšpiráciu do ďalšej tvorby. Zároveň svojimi dielami potešia iných.

Čo ťa pri tvorbe inšpiruje?

To je ťažká otázka. Priznávam, že sama často neviem. Celý deň nasávam podnety z okolia a potom v sprche mi zrazu napadne niečo dobré. Samozrejme, sledujem aj tvorbu iných umelcov a dizajnérov, hoci to nie je dobrý zdroj na inšpiráciu. V škole nám vždy radia inšpirovať sa umením, filozofiou, knihami, prírodou alebo vedou. Čímkoľvek, len nie grafickým dizajnom.

Myslíš si, že by grafický dizajnér mal mať vzťah k téme, s ktorou pracuje? Alebo je to nepodstatné?

Niekedy to môže byť veľmi nápomocné, ak sa dizajnér rozumie problematike, ktorú rieši. Inokedy môže pohľad niekoho zvonku priniesť nečakané postrehy a nápady. Myslím si však, že každého najviac baví pracovať na témach, ktoré ho zaujímajú. Často to vedie k lepšiemu výsledku. Jedna z vecí, ktorá ma na tejto práci baví, je, že sa dozviem rôzne zaujímavé veci, ku ktorým by som sa inak nedostala. Ak dizajnér chce, aby projekt dopadol dobre, musí sa zahĺbiť do témy.

Čítaš knihy? Ak áno, aká ťa naposledy zaujala?

Áno, veľmi rada čítam. Žiaľ, v poslednom čase som nečítala toľko, koľko by som chcela. Snažím sa to napraviť. Keď ma nejaká kniha naozaj zaujme, som schopná čítať od rána do večera, kým ju nedočítam. Naposledy sa mi to stalo s knihou The Shadow of the Wind (Tieň vetra) od španielskeho autora Carlosa Ruiza Zafóna.

Chceš niečo odkázať neprofesionálnym umelcom?

Nebojte sa zlyhania a tvorte. Nie všetko sa podarí, ale hlavná je radosť z tvorby a postupne nastane aj zlepšenie. Toto zároveň odkazujem aj sama sebe.

TEXT: Júlia Oreská

FOTO: Archív Bernadetty Erdélyiovej

Prihlasovanie do súťaže Literárny Zvolen je prístupné do 1. apríla 2022. Pre viac informácií navštívte stránku https://www.nocka.sk/literarny-zvolen-propozicie/.