Moje umenie

Päťdesiatka AMFO

Päťdesiatka AMFO
Päťdesiatka AMFO

AMFO prechádza prerodom. Mnohými metamorfózami, ktoré ho zastihli. Ožíva, dozrieva, naberá druhý dych.

Stáva sa populárnejším a atraktívnejším pre dospievajúcich a mládež aj pre širšie publikum autorov. Súčasťou súťaže nie je len vyhodnotenie jednotlivých kôl, ale i niekoľko zmien, ktorými prechádza. Tie môžu byť ďalším krokom v jej vývoji.
Je prirodzené, že v priebehu nasledujúcich rokov pribudnú ďalšie, ktoré budú reflektovať potreby a kontext jej vývoja. Súčasťou AMFO sa stal edukačný program, konzultácie, prezentácie kníh, menšie interiérové aj exteriérové výstavy či workshopy.

Ďalším zlomovým bodom je aktívna internetová skupina AMFO na sociálnej sieti, kde sa prepájajú nadšenci, fotografi z celého Slovenska. Členovia tu majú možnosť denne zverejňovať svoje snímky či texty, poznámky, otázky a tiež sa vzdelávať čítaním teoretických príspevkov či diskusií o fotografii.

Komunita sa prepája, nielen amatérska, ale aj porotcovská, profesionálna. Súčasťou jej budovania sú naše otvorené diskusie a stretnutia pri hodnoteniach, konzultáciách, tvorivých dielňach. Myslím si, že AMFO funguje ako dobrá platforma podporujúca spoluprácu a fungovanie súčasnej fotografickej scény.

50. ročník súťaže AMFO spája nielen autorov rôznych vekových skupín, ale aj škálu tém a záujmov. Starobu s mladosťou, zátišie so súčasnou krajinou či astrofotografiu s digitálnymi kolážami.

Hlavným pozitívom je, že 50. ročník je výrazne posilnený záujmom mladšej generácie, kde narástol počet prihlásených a výrazne sa zlepšila aj kvalita diel v čiernobielej aj farebnej kategórii do 15 rokov, ale aj v II. vekovej kategórii 15 až 25 rokov. Technická zručnosť sa postupne stala benefitom, ktorý autori využívajú vo svoj prospech. Práca s digitálnou farebnou fotografiou je citlivá, miestami až maliarska s osobitou digitálnou estetikou. Vo výslednom výtlačku pôsobivá.

Progres a silné zastúpenie zaznamenávame aj v kategórii cyklov a seriálov, ktoré autori skladajú koncepčne, kriticky a zároveň sa sústreďujú na obsah a presah. Objavujú sa témy spájané s pôsobením na našej planéte, ba aj témy navzájom korešpondujúce s rodinnými a lokálnymi štruktúrami či otázkami identity. Na reformu ešte stále čaká kategória experimentu. V experimentovaní by sme sa mali vrátiť k podstate samotnej fotografie – haptickému pocitu z nej, transformácii a následnému vzniku výtvarného diela, objektu.

Víťazný cyklus Adama Bielika (absolútny víťaz) sa vám možno bude zdať provokatívny či príliš konceptuálny. Nesie však v sebe niekoľko dôležitých otázok a vrstiev. Do deja sa dostávame ex-post. Na pozadí mystického príbehu jazykom inscenovanej fotografie si môžeme interpretovať vyšetrovanie kriminálneho či dejinného procesu. Cyklus tiež sofistikovane koketuje s našou pamäťou a necháva nám priestor na premýšľanie.

Pamäť sa stala ústredným motívom, témou pri významnom jubileu. Práve preto môžeme sprievodný ceremoniál absorbovania vizuálnych obrazov zažívať každý podľa svojich predstáv, tempom, aké nám vyhovuje. Verím, že každý z vás si vo vybraných fotografiách nájde svojho favorita a aspoň jeden obraz si uloží niekde vo svojom podvedomí.

Pozrite si katalóg ocenených fotografií:

Obálka katalógu Ocenené diela - Adam Bielik - Na čom záleží 3
Obálka katalógu Ocenené diela – Adam Bielik – Na čom záleží 3
Janka Masárová, (Z)vlnené návraty
Janka Masárová, (Z)vlnené návraty
Špeciálna cena FOMA
Špeciálna cena FOMA – Peter Orvoš, 24hodín

TEXT: Mgr. art. Lenka L. Lukačovičová, ArtD.,  predsedníčka poroty AMFO 2022