Diváci na 65. ročníku podľa vlastných slov oceňovali originálne námety a dramaturgiu programov, interpretačnú úroveň tanečníkov, spevákov i hudobníkov aj zaujímavé scénické spracovanie.
Na festivale sa využívali svetelné obrazy a projekcia, ako javisko slúžili rôzne mimoscénické plány a do programu boli zapojení aj diváci. Program dotváral aj vkusný výzor areálu a originálne výtvarné poňatie Veľkej scény. S cieľom získať štatút CIOFF International bol festivalový program rozšírený o ďalší festivalový deň a prezentovalo sa päť zahraničných kolektívov.
V zmysle štatútu tohto vrcholného festivalu boli víťazi folklórnych súťaží dôstojne prezentovaní v osobitnom programe na Veľkej scéne snímanom RTVS a v programe sa predstavili aj dve profesionálne a jedno poloprofesionálne teleso. Úspešné bolo aj rozšírenie prezentácie gastronómie s ukážkami prípravy tradičných jedál, do ktorej sa návštevníci mohli aktívne zapojiť. Večerné world music koncerty v Humne umožnili návštevníkom naživo zažiť vynikajúce kapely Ľubomír Gašpar Cimbal Project a Mojše Band.
Večerné tanečné zábavy sa konali v obrovskom stane s priliehavým označením Tancovisko, ktorého rozmery sú tanca- a spevu chtivým účastníkom akoby z roka na rok tesnejšie. Prispieva k tomu i obľúbenosť hudobných interpretov, ktorými v tomto roku boli Muzika Milana Rendoša, ĽH Michala Pagáča a ĽH Radoslava Kertisa či Gypsy band Lomnické Čhave, ktorí zábavu rozprúdili už vo štvrtkový večer.
V roku 2019 festival priniesol aj množstvo zaujímavých náučných programov. Spolupráca s Katedrou etnológie a folkloristiky FF UKF umožnila v Etnodome vytvoriť priestor pre diskusné a vzdelávacie programy, výstavy a filmové prezentácie. Spolu dopĺňali vzdelávacie prezentácie v Humne, programové cykly, ktoré predstavili muzikantské rody a herné štýly či jednotlivé fenomény v Reprezentatívnom zozname nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva UNESCO, tanečné, spevácke i remeselné workshopy.
Na 65. ročníku bolo jedinečným prepojenie vzdelávania, prezentácie a interakcie: jednotlivé témy boli realizované vo forme vzdelávacej prednášky či umeleckého vystúpenia, po ktorom nasledoval zážitkový workshop. V niekoľkých výtvarne pútavých programoch bola predstavená napríklad vysoko aktuálna téma tradičného odevu, ktorá rezonuje v súčasnom „boome“ etno módy. Najmladšia generácia mohla rozvíjať svoje zručnosti a vedomosti o tradičnej kultúre prostredníctvom celodenných aktivít. Rovnako významné miesto mali na festivale aj interaktívne aktivity pre mládež a dospelých (školy tanca, spevu, dielne, výstavy).
Piatkové popoludnie minuloročného festivalu na Malej scéne patrilo SĽUK-u, tanečnej veselohre pre deti pod názvom Gašparko.
M. Kačmárová a D. Nogová vo svojom Putovaní v čase predstavili divákom zaujímavé zmeny tradičného odevu v Above v jednotlivých obdobiach – akýsi „vývoj módy“ v obciach tohto regiónu juhovýchodného Slovenska.
Program autorskej dvojice otca a syna Jakubíkovcov Z dolín Javorníkov vo výpravnej podobe predstavil obradový i hudobno-tanečný materiál menej známych obcí.
Diváci mali možnosť vidieť tradičné zvyky fašiangového obdobia, zvyky počas lúčnych a lesných prác i rodinných sviatkov z regiónu Javorníkov na severozápade Slovenska.
Program SĽUK-u pri príležitosti 70. výročia jeho vzniku návštevníkom i fyzicky zblízka predstavil prierez minulej i súčasnej tvorby tohto profesionálneho telesa.
Večerný program v amfiteátri otvoril autorský program L. Konečnej a K. Babčákovej pod názvom Tanec bez hraníc. Univerzálny ľudský umelecký a komunikačný prejav, akým je tanec, bol súčasťou obradov, ceremónií a zábav na celom svete a presahoval hranice regiónov, období či vrstiev. Podobné i rozličné vo svete hudby a tanca blízkych národov v dramaturgicky prepracovanom programe s vkusnou projekciou predstavili súbory Corvinus Kozgáz z Budapešti, Dúbrava z českých Dubnian, Kralycja z Kyjeva, Przyszowianie z Poľska a Oro zo srbského Niša.
Počas školy tanca vznikla vynikajúca atmosféra, z ktorej sa stala príjemná kulisa k nasledujúcemu programu Z najlepších. Diváci sa jeho prostredníctvom zoznámili s víťazmi ostatných ročníkov celoštátnych folklórnych súťaží Nositelia tradícií 2018, Šaffova ostroha a Eniki beniki 2019, ako aj s našimi vzácnymi nositeľmi tanečných tradícií.
Námet programu – cestu mladého tanečníka a jeho vnímanie folklórneho hnutia – vytvoril autorský tím L. Ditmarová, T. Šišková, O. Galbička, K. Babčáková a M. Noga.
TEXT: Katarína Babčáková
FOTOGRAFIE: Jakub Jančo, Matúš Lago
Literatúra a pramene
Babčáková, K. – Klobušická, P. – Štangová, S.: Návrh dramaturgickej koncepcie
Folklórneho festivalu Východná. Bratislava: Národné osvetové centrum, 2011.
Babčáková, K. – Ditmarová, L. – Šišková, T.: 65. Folklórny festival Východná 2019. Bulletin. Bratislava: Národné osvetové centrum, 2019.
Štatút Folklórneho festivalu Východná. [archív NOC č. 8/2019-210/499]
Odborné hodnotenia FFV 2019 [interný materiál NOC, dostupné v archíve NOC]