Moje umenie

Chcem ukázať, že poézia môže byť atraktívna a nadčasová

Nový vizuál Hviezdoslavovho Kubína vytvorila mladá grafická dizajnérka Laura Morovská. (Zdroj: Archív Laury Morovskej)

Hviezdoslavov Kubín má od tohto roku novú tvár. Vďačí za ňu mladej grafickej dizajnérke Laure Morovskej, ktorá so svojím návrhom vyhrala súťaž o vytvorenie novej vizuálnej identity Hviezdoslavovho Kubína.

Čo ste si ako prvé predstavili, keď ste v minulosti počuli o súťaži Hviezdoslavov Kubín?

Vždy som si ju spájala so spomienkou, ako nám učiteľka slovenčiny na tabuľu napísala veľký ozdobný nápis Hviezdoslavov Kubín a rad za radom sme pred ňou recitovali. Takto som si súťaž pamätala, v inej podobe som ju nepoznala a neregistrovala. Dokonca na mňa nevyskakovali ani žiadne plagáty na nástenke či reklamy na Facebooku. Dnes som autorkou vizuálu Hviezdoslavovho Kubína a verím, že sa mi ním podarí prihovoriť mladým ľuďom.

Pri tvorbe vizuálnej identity pre aktuálny ročník ste vychádzali z Hviezdoslavovej básne Hľadám sa, hľadám. Čím vás zaujal práve tento text?  

Ponorila som sa do Hviezdoslavovej tvorby a práve táto báseň sa ma dotkla svojím obsahom, abstraktnosťou, citlivosťou, ale aj prepojenosťou na súčasnosť. Napísal ju krátko pred smrťou, chorý a smutný. Jeho spytovanie, či sa ešte niekedy nájde a či objaví radosť zo života, som zabalila do akejsi hmly, nejasna, pretože mi to pripomína proces ponárania sa do seba a hľadania odpovedí. Tam človek často narazí na hmlu, ktorá sa, verím, môže rozplynúť a zjavia sa správne odpovede a cesta. Ukáže sa svetlo.

Tento rok je to Hviezdoslav, ako to bude v nasledujúcich ročníkoch? Bude každý rok vizuál vychádzať z inej básne?

Áno, koncept, ktorý som vymyslela, dáva dôraz na vzdanie pocty našim spisovateľom. Chcela by som, aby vizuál inšpiroval a nabádal na spoznávanie literatúry predovšetkým účastníkov súťaže a mladých ľudí. Takýmto spôsobom budeme každý rok pripomínať jednotlivých autorov a ich dielo.

Hviezdoslavov Kubín je tradičná súťaž s bohatou históriou, ktorá zároveň oslovuje mladých ľudí. Ako keby sa tu stretávala tradícia s mladosťou. Ktorý z týchto elementov bol pre vás dôležitejší pri tvorbe návrhu?

Pokúsila som sa priniesť sviežu vlnu tradície. Vnímam, že ľudia si možno poéziu zaškatuľkovali ako ťažkú alebo nudnú, a ja ju práve v kombinácii s moderným dizajnom vyzdvihujem a ponúkam ako niečo atraktívne a nadčasové. Prišla som aj s možnosťou animovaného spotu, kde báseň daného ročníka môže byť zarecitovaná a sprevádzaná grafickým vyhotovením, čo tu doteraz nebolo. Takže verím, že prinášam mladosť, modernosť, ponechávam tradíciu a vyzdvihujem krásu literatúry.

Pozreli ste si vizuály súťaže z minulých ročníkov? Inšpirovali ste sa nimi nejako? Alebo ste chceli skôr vytvoriť vizuál nanovo, nezaťažená minulosťou?

Navrhnúť vizuálnu identitu pre Hviezdoslavov Kubín, dlhoročnú a veľmi dôležitú súťaž, ktorú pozná azda každý vzdelaný Slovák, nebolo jednoduché. A už vôbec nie prísť s konceptom na viac ročníkov. Bolo dôležité prilákať mladých ľudí, ale aj ukázať dôležitosť toho, o čo v súťaži naozaj ide. A to mi v minuloročných vizuáloch chýbalo. Spájali sa s P. O. Hviezdoslavom, ale koniec koncov, súťaž sama osebe oslavuje literatúru a jej prednes.

Prečo je vôbec dôležitá kvalitná vizuálna identita podujatia, ako je Hviezdoslavov Kubín?

Táto doba je veľmi hlučná a presýtená podujatiami, službami a produktmi. Každý chce našu pozornosť a práve preto je dôležité mať kvalitnú vizuálnu identitu. To znamená odlíšiť sa od všetkého toho hluku s cieľom udržať alebo aj zvýšiť záujem o umelecký prednes a literatúru. Preto veľmi oceňujem, že sa NOC-ka rozhodla pre redizajn súťaže a dala šancu mladému, sviežemu nádychu, novej vlne.

Budete vytvárať vizuály súťaže aj v ďalších ročníkoch?

Verím, že áno. Sme takto predbežne dohodnutí a mne táto možnosť a tvorba robia veľkú radosť.

Aký je váš vzťah k poézii? Musí mať dizajnér vzťah k oblasti, pre ktorú tvorí vizuálny obsah, alebo je mu úplne jedno, či ide o futbalový klub, pivovar alebo festival súčasnej vážnej hudby?

Umenie milujem. Ako vizuálne, tak aj slovné. Často som si ku kresbám vymýšľala krátke zamyslenia, slovné hračky. Poéziu nečítam každý deň, ale napĺňa ma. Práve preto som poctená, že môžem prepojiť tieto dva svety – slovný a vizuálny. Myslím si, že by dizajnér mal dobre (s)poznať čo a pre koho robí. Ak k tomu má vzťah, tak to robí s láskou a jeho tvorba dosahuje lepší výsledok s pridanou hodnotou.

TEXT: Matej Vanoch

FOTOGRAFIE: Archív Laury Morovskej