Renata Jurčová položila známym slovenským pedagógom, ktorí sa venujú umeleckému prednesu (a sú v ňom dlhší čas úspešní na celoslovenskej úrovni), niekoľko otázok. Ako vnímajú umelecký prednes? Ako nad ním rozmýšľajú a čo ich v umeleckom vývoji ovplyvnilo? Snáď vám poskytnú odpovede na to, čo je vlastne umelecký prednes, ale ponechajú vám aj priestor uvažovať nad vlastnou cestou prednesom.
Jana Stephany (49), ZŠ s MŠ, Hradná ul., Liptovský Hrádok
Pripravuje prednesy na druhom stupni základnej školy cca 20 rokov. Ako žiačka ZŠ sama recitovala.
Čo je podľa vás prednes?
Keď zaujímavé, hlboké či milé z textu ponúkneme poslucháčovi pomocou slova tak pútavo, aby aj on pochopil to zaujímavé, hlboké a milé.
Kto vás v premýšľaní o prednese najviac ovplyvnil?
Kolegyňa Soňa Šebová.
Ktoré témy vás najviac zaujímajú a kde zháňate texty pre recitátorov?
Texty hľadám najmä v knižnici. Vyberám náhodné tituly, listujem v nich, začítam sa. Čo ma zaujme, čítam viackrát a rozmýšľam.
Je nutné pri výbere poézie či prózy pre deti a mládež hľadať nový jazyk? Oceňujú napríklad nonsens, absurditu?
Nemyslím. V prvom rade musí mať k „novému“ vzťah pedagóg. Až on môže prebudiť záujem v recitátorovi. Ak sám učiteľ neobjavil nové alternatívy, ťažko ich ponúkne žiakovi – recitátorovi.
Je v tvorbe pre deti dôležitý vzťah obrazu a slova?
Do akej miery je dôležitý neviem, no je prospešný.
Zmenila práca s deťmi na umeleckom prednese váš pohľad na literatúru?
Áno. Objavujem rozdiel medzi poeticky vhodným a menej vhodným textom.
Ako by sme mali vychovávať k poetickému vnímaniu?
Častým kontaktom s estetickými dielami, teda aj s umeleckým textom. Vytvárať v školách priestor a čas na prácu s ním.
Považujete slovenský knižný trh za inšpiratívny?
Poznám ho veľmi málo, no myslím, že je inšpiratívny.
Napíšte najobľúbenejšie prednesy z vlastnej pedagogickej tvorby
- Povesti – Melicher, Medňanský.
Ako tvoríte prednes a čo považujete za najdôležitejšie pri jeho tvorbe?
Najdôležitejšie pri tvorbe prednesu so žiakom je jednoznačne záujem žiaka a ochota pracovať.
Pokračujú vaši žiaci v príprave recitátorov na prednes? (Ktorí?)
Neviem povedať.
Ak by ste mali vybrať zložky prednesu podľa dôležitosti, ktoré by to boli?
V prvom rade perfektná výslovnosť, hlasová disponovanosť. Mám dobrú skúsenosť s deťmi, ktoré majú hudobný sluch.