Alena Čechová, DOS Paľa Bielika Tatranská Lomnica:
Koncom roka 2019 sme sa rozhodli, že naštudujeme Goldoniho hru Sluha dvoch pánov. S nácvikom sme začali v januári 2020. Mali sme niekoľko skúšok a zdalo sa, že do júla, keď mala byť premiéra, bude všetko v pohode pripravené. Žiaľ, prišla prvá vlna pandémie a všetko sa zastavilo.
Po uvoľnení, keď sme mohli začať cvičiť a stretávať sa, prišli ďalšie nepriaznivé udalosti. Herec, ktorý mal hrať hlavného hrdinu, sa musel z pracovných dôvodov divadla vzdať. Každý riešil svoje vlastné rodinné aj existenčné problémy.
Povedali sme si však, že to nevzdáme. Rozbehnúť zastavený vlak nie je jednoduché, ale dali sme sa dokopy, preobsadili sa postavy a začali sme cvičiť.
Pripravili sme scénu, kostýmy, rekvizity, samozrejme, bolo ešte potrebné zopár maličkostí doladiť a 9. októbra mala byť oficiálna premiéra. Ale…
Držte nám palce, aby sme mohli hrať, aby nám vydržal elán, aby sme sa mohli stretnúť so svojím publikom, aby sme sa mohli spoločne zabaviť. Veríme, že táto doba pominie a zase sa budeme môcť slobodne a bez strachu smiať na šibalstvách, ktoré vymyslí Sluha dvoch pánov.
Martin Bašista, divadelný súbor NA SKOK:
Začiatok izolácie pre nás znamenal zrušenie všetkých plánovaných repríz, zrušenie májového „Matka-turné“ a všetkých ostatných aktivít. Napriek tomu sme sa v roku 2020 zúčastňovali na prehliadkach a festivaloch, čo nám prinieslo veľa úspechov a skúseností.
Svoju činnosť sme orientovali aj na sociálne siete v podobe rozprávok na dobrú noc. Filip Pavuk čítal každý piatok, sobotu a v nedeľu večer Maťka a Kubka. Neskôr vyšiel na našom YouTube aj zostrih spomienok na prípravu inscenácie Matka.
Keď sa opatrenia uvoľnili, začali sme s prípravami na ďalšie dve inscenácie. Maľovali sme kulisy, šili kostýmy a robili všetko, čo sa dalo a na čo zvyčajne nemáme čas. Koncom leta sa nám podarilo pripraviť predstavenie Tri śestry, ale k premiére došlo až v novembri, záujem o predstavenie bol aj kvôli dlhšej prestávke veľmi veľký. Druhé predstavenie Macbeth – Off Broadway sme ani nedoskúšali.
Aktuálne sa pripravujeme na oslavy 100. výročia prvej písomnej zmienky o ochotníckej divadelnej činnosti v Raslaviciach a pripravujeme program vo forme divadelného festivalu. V rámci neho uvedieme aj premiéru novej inscenácie Slovenská sirota, ktorú skúšame špeciálne pre túto príležitosť.
Jakub Lazarčík, divadlo Atrapa:
Prvý (marcový) lockdown nám umožnil sústrediť sa na dôkladnú prípravu textu novej inscenácie. Zároveň sme počas tohto obdobia zaznamenali nárast záujemcov o členstvo, s ktorými sme začali skúšať hneď po ukončení lockdownu. Na jeseň sa plán skúšok opäť narušil, pokiaľ však nebol zákaz vychádzania, tak sme sa stretávali aspoň v obmedzenom počte (maximálne šesť ľudí) a kvôli bezpečnosti aj v obmedzenej frekvencii, raz týždenne.
Momentálne sa stretávame iba online, čo nie je ideálne, ale aspoň takto môžeme diskutovať o pripravovanej inscenácii. Dátum jej premiéry si však teraz netrúfam odhadnúť.
Filip Čechovič, ZUŠ Vrbenského, divadlo Wonderland:
Už trikrát sme mali hrať muzikál Leví kráľ. No pandémia je pandémia…
Skúšali sme ostošesť, deti a tanečníci, spolu 50 ľudí makalo, vedeli texty, predstavenie sme vďaka skúšaniu posunuli na vyššiu úroveň. Deti si hľadali mizanscény medzi sebou, užívali si pocit hrania a improvizovali, aj keď len v triede. Koronavírus nás nezastavil, online pracujeme každý deň. Pre zatvorenú ZUŠ sme mali online čítacie skúšky, stále pracujeme na tvorbe a charaktere postáv, deti si píšu monológy, životopisy, rodokmene postáv a keď sa konečne uvidíme, všetko bude pripravené na prácu na javisku.
V júni sa azda budeme tešiť z premiéry muzikálu Charlie a továreň na čokoládu.
Darina Rybárová, bábkové divadlo ANIMA:
Náš bábkový súbor sa skladá len z dvoch členov a jadro našej činnosti je prezentácia v detských kolektívoch. To znamená primárne materské a základné školy. Naše divadlo začalo v minulom roku spolupracovať s 5. ročníkmi základných škôl a robiť prednášky na tému bábkového divadla (s využitím krátkej ukážky niektorej z našich inscenácií). Sľubne sa rozbiehajúci projekt zastavila pandémia.
Naša prezentačná činnosť je momentálne nulová, ale venujeme sa príprave inscenácií – to znamená výrobe bábok a scény pre dve nové predstavenia.
Keďže bábkové divadlo nie je naším hlavným zdrojom príjmu, môžeme si dovoliť momentálnu situáciu využiť na tréning našej kreativity.
Mária Budzáková, detský divadelný súbor Gašparko Lendak:
Keďže som riaditeľkou spojenej školy, musela som riešiť akútne problémy okolo dištančného vzdelávania žiakov, riadenie zamestnancov a na krásne divadelné aktivity s mojimi žiakmi nebol čas a vlastne sme sa aj báli stretávať sa.
V lete sme sa mohli zúčastniť na festivale Gorazdov Močenok, no nechceli sme sa strápňovať. Po prvé, predstavenie nedosahovalo moje predstavy o kvalite divadelnej hry, po druhé, rodičia sa báli pustiť deti do sveta a ja som si ich nechcela vziať na svedomie.
September sa začal idealisticky, mali sme plány, že docvičíme hru a možno aj divadlo poézie, keďže náš súbor oslavoval minulý rok 30. výročie svojej existencie. Stretnutie generácií všetkých divadelníkov sa nakoniec neuskutočnilo a podobne dopadla školská akadémia, ktorú sme plánovali už od začiatku roka.
Pomaly si na pandémiu zvykáme, usilujeme sa pochopiť všetky usmernenia a nariadenia, ktoré sa každý deň menia. Divadlo a práca s deťmi mi veľmi chýbajú. Každý potrebuje nejaký relax. Takže som sa pristihla pri myšlienke, že vytvoríme hru s tromi, štyrmi hercami. Ak budú aj naďalej zatvorené školy a krúžková činnosť nebude môcť fungovať, asi to naozaj spravíme, pretože pociťujeme neskutočný divadelný absťák.
Viac o tom, aký rok mali slovenskí ochotníci, sa dočítate v najnovšom čísle časopisu JAVISKO.